Om opplæringen på personbil klasse b
Føreropplæringen er trinnvis og delt inn i fire trinn. Målene for de ulike trinnene angir forutsetningene for å ha et godt utbytte av undervisningen for neste trinn. Etter endt opplæring skal eleven ha kunnskaper, ferdigheter, holdninger og den motivasjon som er nødvendig for å kjøre i samsvar med hovedmålet. På alle trinn er det deler med obligatorisk opplæring med fastsatt timetall som alle må gå gjennom. Hvor mange timer man trenger på trinn 2 og 3 før man kan ta den obligatoriske delen varierer. Læreplanen sier mål som skal nås på de ulike trinnene. Kunnskaper, ferdigheter, holdninger, motivasjon og innsatsviljen er med på å bestemme hvor mye opplæring som er nødvendig for å nå disse målene.
Trinnene i føreropplæringen
Føreropplæringen i Norge er delt opp i 4 trinn. Dine kjøreferdigheter avgjør hvilket trinn du befinner deg på.
TRINN 1 er trafikalt grunnkurs
som skal gi eleven grunnleggende forståelse for trafikk og perspektiv på førerrollen. Grunnkurset er felles opplæring for de lette førerkortklassene. Eleven vil lære mer om seg selv enn om trafikkreglene. Det legges vekt på risikoforståelse og konsekvenstenkning. Samtaler, diskusjoner og problemløsning vil prege formen på kurset. På denne måten ønsker myndighetene og trafikkskolene å hjelpe eleven til å bli en bevisst og ansvarlig fører og få han/hun med på laget for å bidra til reduksjon av trafikkulykker. Kurset er på 17 timer og obligatorisk.
TRINN 2 handler om grunnleggende kjøretøy- og kjøretøykompetanse
Eleven skal lære å mestre bilen rent kjøreteknisk, uten å rette oppmerksomheten mot andre trafikanter. Eleven skal også kunne kontrollere og ha tilsyn med kjøretøyet. Mot slutten av trinnet skal eleven gjennomføre en obligatorisk trinnvurdering der eleven skal med utgangspunkt i sine prestasjoner, ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd. Dette er viktig for at eleven skal få utbytte av den videre opplæringen.
TRINN 3 trafikal del,
er den videre opplæringen der eleven skal lære seg å beherske kjøring i variert trafikk. Eleven skal kjøre selvstendig og sikkert, og drøfte sin egen motivasjon og vilje til å bruke det som er lært gjennom hele trinnet, i tillegg til å bli bevisst på å samhandle med andre trafikanter. På dette trinnet er det et 4 timers obligatorisk sikkerhetskurs på bane. Mot slutten av trinnet skal eleven gjennomføre en obligatorisk trinnvurdering der eleven skal med utgangspunkt i sine prestasjoner, ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd. Dette er viktig for at eleven skal få utbytte av den videre opplæringen.
TRINN 4 er den avsluttende opplæringen
som er rettet mot risikoforståelse og innsikt i trafikken som system. Eleven skal ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre i samsvar med hovedmålet for hele opplæringen. Det vil si at eleven viser vilje til å ta ansvar, tar forholdsregler og samarbeider i trafikken. På dette trinnet må eleven gjennomføre et 13 timers obligatorisk sikkerhetskurs på veg.
Obligatorisk opplæring
på personbil klasse b er merket rødt
Trinn 1
Trafikalt grunnkurs
Obligatorisk innhold
- Trafikkopplæring
- Trafikk og fører
- Mennesket i trafikken
- Øvingskjøring, kjøreerfaring
- Plikter, tiltak ved trafikkulykke
Mørkekjøring
Trinn 2
Grunnleggende kjøretøy- og
kjørekompetanse
Trinnvurdering
Innhold
- Før kjøring
- Igangsetting
- Bremsetrykk/Stans
- Gasskontroll
- Rattkontroll
- Høyre/venstre i kryss
- Giring
- Krypkjøring
- Kurskontroll
- Rygging
- Parkering
- Sikkerhetskontroll
- Informasjonsinnhenting
- Forståelse
- Fartskontroll
- Plassering
Obligatorisk
Trinnvurdering
Trinn 3
Trafikale kjøreferdigheter
Sikkerhetskurs på bane
Trinnvurdering
Innhold
- Lyskryss
- Rundkjøring
- Enveiskjøring
- Feltskift
- Flerfeltsvei
- Motorvei
- Landeveiskjøring
- Forbikjøring
- Tunell
- Informasjonsinnhenting
- Trafikkforståelse
- Fartstilpassing
- Plassering
- Vikeplikt
- Samhandling
- Risikovurdering
- Miljøvennlig
Obligatorisk
Sikkerhetskurs på bane
Trinnvurdering
Trinn 4
Avsluttende opplæring
Sikkerhetskurs på vei
Innhold
Tilstrekkelig øving
Obligatorisk
- Bilkjøringens risiko
- Kjøring i landevegsmiljø
- Planlegging og kjøring i variert miljø
- Refleksjon (Selvinnsikt, logg)
Hovedmål for opplæringen
Etter å ha gjennomført trafikkopplæring i klasse B skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre bil på en ansvarlig måte.
Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som:
* er trafikksikker
* gir god samhandling
* fører til god trafikkavvikling
* tar hensyn til helse, miljø og andres behov
* er i samsvar med gjeldende regelverk